Om Nivå Bådelaug

Nivå Bådelaug har snart en lang historie bag sig. I 2017 var det 50 år siden, klubben så dagens lys som samlingspunkt for en lille gruppe initiativrige sejlere, der i starten lå for svaj i Nivå bugten. Siden lykkedes dem at trænge ind i lergraven nord for bugten og bygge det første havneanlæg – det, som siden skulle udvikle sig til Nivå lystbådehavn og strandpark, som vi kender det i dag.

Som det kan læses i jubilæumsbogen fra 40-års jubilæet i 2007, har klubben siden gennemgået en rivende udvikling, ikke mindst drevet af ildsjæle i medlemsskaren. Det er i dag en af sundets store klubber med over 600 medlemmer, som ikke blot tilbyder sejlads for unge og gamle i joller og kølbåde, for handikappede, hyggesejlere og stræbersejlere – men også for windsurfere. Ja, faktisk danner Nivå Bådelaug i dag rammen om Danmarks største og mest vindende windsurfklub gennem de senere år.

Klubben har til huse i klubhusene midt på havnen, som medlemmerne i øvrigt også har været med til at bygge. Oven på og i de røde huse lige ved siden af Restaurant Lagunen er lokaler til medlemsmøder og undervisning, til juniorsejlere og til surfere i alle aldersklasser.
Nivå Bådelaug er en breddeklub, som tilstræber at tiltrække sejl- og surfglade fra de er helt små, lære dem at færdes på vand fra optimistjolle til stor kølbåd, invitere de fartglade til at kappes i sejlbåd eller på surfbræt - men også arrangere hyggelige ture på Sundet for familier, seniorer og mere forsigtige.

På Sundkysten hedder det sig, at Nivå Havn og Bådelaug er et hyggeligt sted at komme – både fordi Havnen er indrettet, som den er, nær skov og strand, med eminent udsigt til Hven og dejlige faciliteter for besøgende og gæstesejlere, gode restauranter i Lagunen og på Trekosten, Strandcafeen og en iskiosk samt en herlig børnevenlig badestrand, mulighed for at låne cykel af havnefogeden til ture i land, til Nivågård Malerisamling, Louisiana museet, Rungstedlund eller Årstiderne på Krogerup Avlsgård.

Historien

Nivå Bådelaug startede i 1967 som en forening for de sejlglade folk, som lå for svaj i mindre kølbåde og joller i Nivå bugten, ved tangen ud for Nivågård Teglværk. I første omgang var det højeste ønske en bro, siden blev det en rigtig havn. Dels fordi det var bøvlet at bugten så tit sandede til, dels fordi fredningsplaner efterhånden lagde hindringer i vejen for aktiviteterne i bugten.

Men det tog sin tid, før lokalplanen for en havn i lergraven mod nord blev klar – så de utålmodige medlemmer listede selv ind i lergraven og byggede det første ”havneanlæg” i form af en bro i Bededagsferien 1979. Først i 1986 stod den første kommunale havn klar til Nivås mange medlemmer, der nu var aktive, ikke alene med tursejlads, men også med kapsejlads, ungdomsarbejde og sejlerskole for voksne. I 1990 kom handicapsejlads desuden til.

”Vi kan, vi vil, vi gør det…” blev klubbens motto, og det har præget Bådelauget lige siden. Det er også det, som kendetegner klubbens surfafdeling, der startede med 20 surfere i 1995, men i dag er over 20 gange så stor – Danmarks suverænt største og mest aktive surfklub,

Ved 40 års jubilæet udgav Bådelauget en diger jubilæumsbog. Den kan købes for kun 50 kr. ved henvendelse i sekretariatet.