Om Nivå Surf

Hej, jeg tager på vandet i morgen - er der nogen der skal med?

Ovenstående er et sikkert typisk opslag fra mange danske windsurfklubbers Facebook-side, men ..... sgunte midt i november. Her er det fra vores egen Facebook-side, og opslaget beskriver rigtig godt, hvad der blandt andet kendetegner Nivå Surf – en glæde ved sporten, en glæde ved at dele den med andre og bredden af klubbens medlemmer. Oliver og Natascha er femten år, Brian, Morten og Annie midt i fyrrerne, Lars er i tresserne.

Nåja og så en lyst til at fortsætte sæsonen så langt som muligt og fornægte vinterens snarlige komme. Der er vind, og det skal jo udnyttes. Våddragten har fået et par ekstra millimeter, hætten er hevet op over hovedet og handskerne er kommet på. Burde man ikke blot have overgivet sig og sagt ”end of season” – tjoe. Men når først grejet er rigget til og man kommer på vandet, så er tvivlen væk, yeebii ....

Generelt er det en fryd at opleve en ”sur” dansk sommerdag, hvor vinden piver og den almindelige dansker tager regntøjet, gummistøvlerne og  ”hvorfor købte vi ikke den rejse sydpå”-ansigtet på . Hvis vinden er der, så kan du i Nivå være sikker på at opleve glade mennesker af begge køn og i alle aldersklasser, der alle har det samme til fælles – en glæde ved sporten og en slående lighed med legesyge hundehvalpe, forpjuskede, våde, legesyge og ganske lykkelige. Idealet er naturligvis en dag med sol og vind, hvor den kortærmede våddragt er fundet frem – det er livskvalitet ud over alle grænser.

Beliggenhed og udstyr

Bevares, Nivå er ikke Maui, men når det er sagt, så er Nivå Surf fantastisk placeret i den nordlige ende af Nivå bugten. Når vinden blæser fra sydvest er hele bugten en stor legeplads med fladt vand, når vinden kommer fra andre retninger kommer der bølger på vandet. Kitesurferne dukker op, når vinden kommer fra øst.

Klubhus med badefaciliteter og udstyrscontainere befinder siger 10 meter fra vandet og tilrigning og indledende undervisning foregår på et stort græsareal mellem klubhus og vandet.

Klubben har masser af godt udstyr, som kan bruges mod betaling af et mindre gebyr. Det er en fantastisk ordning, som alle naturligvis bør værne om – herunder at passe på udstyret, som var det ens eget. Det er dårlig stil og ikke velset at komme bumpende over græsplænen med et skrøbeligt bræt eller at undlade at rydde op efter sig.

Frivillige kræfter

Klubbens virke er baseret på frivillige kræfter. Vores udvalgsformand Steen Buck er en ildsjæl uden lige. Steen bliver bakket op af en række aktive medlemmer, der hjælper til som instruktører, til stævner,  sommeraktiviteter for børn og unge, reparation af udstyr, og meget andet.
Der er et herligt fravær af et ”foreningskodeks”, der bliver hivet ned over hovedet på en, men til gengæld en fælles entusiasme for en fantastisk sport og en bevidsthed om, at man i Nivå har nogle fantastiske rammer for at dyrke den.  Derudover møder man en masse behagelige mennesker, som hurtigt bliver ens surfbuddies.

Undervisning og sikkerhed

Klubben afholder  undervisning for både børn og voksne gennem hele sæsonen med skolehold tirsdag, onsdag, torsdag  og lørdag. Afhængig af hold og niveau tilrettelægges undervisning og alle elever bør efter hver undervisningsdag være blevet bedre windsurfere.

Vi lægger stor vægt på sikkerhed og vil altid være flere instruktører per hold. En af klubbens gummibåde vil være på vandet (eller kan komme det hurtigt) til at hente elever, som har svært ved at komme tilbage til land. Redningsvest er en forudsætning for overhovedet at få lov til at komme på vandet. I alle fald indprenter vi elever og andre til at følge sportens sikkerhedsråd.

Udover de nævnte undervisningsdage er hver søndag i måneden dedikeret til ”Sikker surf”, hvor der vil være instruktører til stede. Der er ikke decideret undervisning, men man kan her windsurfe i trygge rammer, og så kan man altid få råd og vejledning om teknik, stil, trim og andet.

Den 24. december er der tradition for, at flere af klubbens medlemmer mødes for at windsurfe i fuldt julemandskostume. Det er ganske frivilligt ;-)

HER finder du Nivå Surfklub

GPS: