Klubmodul henter siden
Yachtskipper 3
Tilmeldingsfrist er overskredet
Yachtskipper af 3. grad (Y3) er den en teoretisk overbygning på duelighedsbeviset.

Efter Y3 eksamen kan man få et Sønæringsbevis, såfremt man deltager i et praktisk kursus i søsikkerhed og brandbekæmpelse og besår et lægetjek (syn og farve) hos en søfartslæge. Sønæringsbevis som yachtskipper af 3. grad giver ret til at føre fritidsfartøjer op til 24 meter i danske farvande, i Østersøen, i Nordsøen og Den Engelske Kanal, samt på De Britiske Øer, Irland, Norge, Færøerne og langs Grønlands kyster i en afstand ikke over 30 sømil fra kysten.

Sønæringsbeviset giver endvidere ret til at sejle som styrmand fritidsfartøjer op til 24 meter på alle have.

Mange vælger at tage en Y3 for at dygtiggøre sig til sejlads og få en større teoretisk forståelse for sejlads.
Emner i uddannelsen er:
  • Navigation
  • Meteorologi
  • Søret og søvejsregler
  • Sømandskab og skibsteknik
  • Sejladsplanlægning
  • Søsikkerhed og brandbekæmpelse (obligatorisk ved Sønæringsbevis, ikke inkluderet i prisen)

Undervisningen:
Undervisningen er planlagt til en gang om ugen fra uge 43 og frem til ca. marts, forventeligt 19-22. Udvisningen vil være en kombination af gennemgang af emner, kursisternes fremlægning af emner og løsning af opgaver i navigation. Man skal forvente at bruge ca. 300 timer. Vi baserer undervisningen på Yachtskipperbogen af Henrik Dahl fra forlaget BølgeDahl. Derudover skal man have Søvejsreglerne og søkort 102U (undervisningssøkort).

Det kan i øvrigt anbefales at læse mere om Y3 på DS’ hjemmeside:  https://dansksejlunion.dk/uddannelse/fritidssejleruddannelserne/yachtskipper/yachtskipper-3

og specifikt studiehåndbogen https://dansksejlunion.dk/media/5m0ov5a3/studiehaandbog-for-yachtskipperuddannelserne-marts-2020.pdf

Prøve:

En del af forløbet er at udarbejde en Sejladsplanlægningsopgave. Sejladsplanlægningsopgaven skal sendes til censor inden fakta-prøven.
Y3 prøven består af en fakta-prøve som skal aflægges uden hjælpemidler. Efter fakta-prøven er bestået er der en mundtlig gennemgang af sejladsplanlægningsopgaven. Prøven afholdes af Dansk Sejlunion og bedømmes ved brug af Dansk Sejlunions studiehåndbog for yachtskippere.

Pris: 1500,- som skal betales inden kursusstart. Betalingsoplysninger fremsendes når der er nok tilmeldinger. Kurset gennemføres ved minimum 8 tilmeldinger. Der er i alt 14 pladser.

Ud over prisen for for Y3 kurset er der udgifterne til bøger og kort samt eksamensgebyr til Dansk Sejlunion.

Pensumliste:

Materialer til pensum

ca. pris

Yachtskipperbogen, Dahl, Henrik K. B., Bølgedal, 1. udgave, 2020

799,00

Afmærkning af Danske farvande, Søfartsstyrelsen, 9. udgave, 2016 LINK (gratis pdf)

53,00

Søret for fritidssejlere, Skytte, Kurt, Iver C. Weilbach, 4. udgave

137,38

Undervisningskort 102U Kattegat S-lige del

62,50

Kortpasser 7”

146,25

Kurslineal

136,25

Parallellineal

251,25

1.585,25

Supplerende materialer (ikke pensum)

Kort 1, Geodatastyrelsen, 2007 LINK (gratis pdf)

65,00

Vejret på vandet, Hundahl, Mette, Det Blå Forlag, 1. udgave, 2016

350,00

Søvejsregler, Dam, Peter & Nielsen, Steen, Iver C. Weilbach, 11. udgave, 2020

218,13

Hvis man vil have Sønæringsbeviset fra Søfartsstyrelsen kommer der udgifter til praktisk kursus i søsikkerhed og brandbekæmpelse, lægetjek og registrering hos Søfartsstyrelsen.

Tilmeldte
1 /14
Tilmeldingsfrist
19.10.2021