Dansk Sejlunions Klubkonference

11.-12. november afholdte Dansk Sejlunion den årlige klubkonference i Vingsted Kursuscenter, så der var mulighed for 24 timers sejlsportssnak. I år deltog der over 300 medlemmer fra DS’ mange klubber.

Konferencen er bygget om omkring nogle fællesindlæg og så en række forskellige emner man kan vælge i mellem.

Fredag var der 3 forskellige oplæg sidst på eftermiddagen, som jeg desværre skulle vælge i mellem. Man kan ikke nå det hele.

1. Find flere frivillige!

Sådan får du fat i flere frivillige i klubben - og fastholder dem du allerede har.

1. Klubhjemmesider Få styr på klubbens hjemmeside. Sådan gør du den aktuel og læseværdig.
  2. Sociale medier Hvorfor bør klubber bruge sociale medier - og hvordan bruges de bedst? Lav din første opdatering til FB/TikTok/Insta
  3.

Jeg valgte det sidste. Så kunne jeg bla. blive klogere på Tik-Tok.

Bagefter var der middag og networking i kælderen (slyngelstuen).

Lørdag fortsatte vi med et hæsblæsende program. Samtidig var der gennem hele dagen forskellige udstillinger fra flere af Dansk Sejlunions samarbejdspartnere samt andre aktiviteter fra Dansk Sejlunion i forhallen. Her udstillede NB iQFOIL (Boards og opriggede sejl) og vores ETØ træner Nicolas svarede på spørgsmål fra de mange interesserede.

Efter fælles velkomst fra DS formand Line Markert var der uddeling af Bæredygtighedsprisen som velfortjent gik til Kaløvig Bådelaug for deres indsats med at gøre deres havn mere bæredygtig. Prisen er sponsoreret af Hempel.

Derefter voplæg om unges idrætsadfærd og den kommende app ”Ombord” fra DS som er ved at blive udviklet. Den tænker jeg vi skal kigge nærmere på.

Så skulle der igen vælges mellem en række spændende emner

Skab Danmarks bedste sejlklub til unge sejlere Et bud på hvordan fremtidens sejlklub for børn og unge ser ud

Uddannelse for nye bådejere Et fælles projekt mellem klubber og Dansk Sejlunion.

Det gode bestyrelsesarbejde I spændingsfeltet mellem drift og udvikling

Hvordan virker elmotorer?

Alderstilpasset sejlsport for børn og unge Ny digital inspiration for klubber - en workshopbaseret dialog.

Hvad gør vi med sejlerskoleelever? Om velkomst, motivation og fastholdelse.

Nybyggeri og havneudvikling - Proces og faldgrupper

Bundmaling Ved HEMPEL

Adventuresejlads Hvordan kan man rumme alle typer af sejlere fra børn til unge voksne

Evaluering af Sejlerskolen

Formandsnetværket Møde i formandsnetværket

Den gode fondansøgning Hvordan kan klubber med fordel søge fonde?

UNG i sejlklubben Få viden om konferencen UNG i Sejlklubben.

DH-reglen og beregning Hvordan beregnes tallene i DH handicapreglen for kølbåde?

Ny DS-Strategi Præsentation af DS-Strategi ved Line Markert

Selvsejlende mærker Præsentation af SmartMark

Jeg deltog i de fremhævede, parallelt var der et spor med Handicapudvalget hvor Vibeke fra vores bestyrelse deltog.

Der er altid dejligt at blive inspireret, få bekræftet at noget af det vi gør er ikke så tosset og at der er områder hvor vi også kan gøre mere. Jeg vil ikke gå i dybden med de enkelte indlæg, hvis nogen vil vide mere så tag fat i mig.

Jeg vil gerne opfordre til at flere medlemmer og instruktører deltager næste år, det er både hyggetligt og inspirerende.

Med sejler-surferhilsen

Michael